1. Hendikepový systém obecně
Co to je hendikep?
Hendikep je číselné vyjádření herních schopností hráče golfu. Čím lepší hráč, tím nižší hendikep.
Nač potřebujeme hendikepový systém?
Hendikepový systém je potřeba zejména z následujících dvou důvodů:
– kategorizace hráčů a použití této kategorizace jako kvalifikačního kritéria pro národní a mezinárodní soutěže
– možnost soupeření hráčů rozdílné výkonnosti za co možná nejrovnějších podmínek (tj. s přibližně stejnou pravděpodobností vítězství)
Jaké existují hendikepové systémy?
V současné době se světě používají 3 hlavní hendikepové systémy:
– EGA (European Golf Association), používaný na evropském kontinentu
– CONGU (Council of National Golf Unions), používaný zejména ve Velké Británii a Irsku
– USGA (United States Golf Association), používaný v USA a Mexiku
Jaké jsou rozdíly mezi těmito hendikepovými systémy?
EGA a CONGU systémy jsou velmi podobné (koneckonců EGA systém vznikl na základě CONGU systému). Hlavním rozdílem je to, že CONGU nepoužívá Slope Rating. V obou systémech jsou hendikepy iteračně upravovány na základě turnajových výsledků hraných na rány popř. systémem Stableford, popřípadě doplňkových nesoutěžních výsledků.
USGA systém akceptuje pro hendikepové účely prakticky libovolnou formu hry, hráč dokonce nemusí mít ani zapisovatele a v případě nedokončení jamky uvede své obvyklé skóre na dané jamce. USGA hendikep se počítá (zhruba) jako průměr lepší poloviny posledních 20 výsledků. Při časté hře tak může docházet ke značným výkyvům hendikepu hráče.
Jak lze porovnat hendikepy produkované těmito systémy?
Analýzy ukazují, že přes rozdílné principy jsou hendikepy produkované těmito systémy porovnatelné. Nelze říci, že by některý ze systémů obecně produkoval vyšší či nižší hendikepy. (Samozřejmě při hře převážně na hřištích s vysokým Slope Rating by CONGU hendikep byl vyšší). V případě přechodu mezi systémy (zejména pro přechod USGA:EGA) je tak doporučován převod 1:1.
Co to jsou hendikepové podmínky?
Hendikepové podmínky definují, za jakých podmínek lze odehrané kolo započítat pro úpravu hendikepu. Podrobně to specifikuje Hendikepový řád, nicméně za nejdůležitější lze označit následující:
– hraje se na znormovaném hřišti, přičemž je zejména zachována správná délka
– hraje se podle Pravidel golfu schválených R&A Limited
– hraje se na rány popř. systémem Stableford či proti par
– hráč má vhodného zapisovatele
Jaký je můj očekávaný výsledek?
To záleží na hráčově hendikepu. Obecně lze říci, že čím nižší hendikep, tím vyšší očekávaný Stablefordový výsledek a naopak. Statisticky jsou očekávané výsledky následující:
HCP kategorie 1 2 3 4 5
HCP od – do do 4,4 4,5-11,4 11,5-18,4 18,5-26,4 26,5-36,0
Očekávaný Stablefordový výsledek na 18 jamek 34 32 30 29 28
Znamená to, že hráči s nižším hendikepem mají výhodu (tj. větší pravděpodobnost vítězství)?
Ne, protože výsledky hráčů vyšších hendikepových kategorií mají větší rozptyl. Typické vítězné skóre v turnaji je 41-42 Stablefordových bodů. Hráči všech hendikepových kategorií mají přibližně stejnou pravděpodobnost, že dosáhnou takového výsledku.
Kdy budou moje výsledky stabilní?
Nižší hendikep většinou znamená i stabilnější výsledky, nicméně aktuální výkon se může změnit ze dne na den, a to až o 20 ran i pro velmi dobré hráče. Colin Montgomery během Open 2002 v Murifieldu zahrál v druhém kole 64 ran a ve třetím pak 84 ran.
Jak často mohu očekávat, že se můj hendikep zvýší?
Očekávaný výsledek hráče je nižší než ochranná zóna příslušné hendikepové kategorie. To znamená, že ke zvýšení hendikepu by mělo dojít ve více než polovině případů (samozřejmě pouze pokud hráčův hendikep je dlouhodobě stabilní). Toto zvýšení je nicméně velmi malé (0,1 resp. 0,2 rány).
Jak často mohu očekávat, že se můj hendikep sníží?
Pravděpodobnost dosažení 37 a více Stablefordových bodů opět závisí na hendikepové kategorii. Zatímco hráč hendikepové kategorie 1 si hendikep sníží zhruba jednou za 4 kola, hráč s vysokým hendikepem pak třeba jen jednou za 10 kol. Tato skutečnost je ovšem kompenzována výraznější úpravou hendikepu u vyšších hendikepových kategorií.